Novinky

19. září 2013 Tisk PDF

Klasnová: Balvín slíbil ekonomickou analýzu dopadů sloučení Státní opery s Národním divadlem

Na přání zástupců Státní opery Praha domluvila Kateřina Klasnová, exposlankyně Věcí veřejných, společné setkání s ministrem kultury Jiřím Balvínem. Ministr potvrdil, že sloučení obou scén považuje za špatný krok, a kdyby k tomu měl mandát, zařídil by prý rozdělení scén téměř ze dne na den. "Jako ministr v demisi se k tomu však necítí oprávněn. Na dnešním jednání slíbil, že zadá zpracování ekonomické analýzy dopadů sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem," uvedla Klasnová. Je veřejným tajemstvím, že sloučení se prodražilo. Na jednání řešili zástupci Státní opery i personální změny, za nehorázné považují zejména odvolání sbormistra Tvrtka Karloviče.

Za ministrem kultury přišli s Kateřinou Klasnovou Michaela Svobodová, členka sboru Státní opery Praha, a Richard Rokos, také člen sboru a zároveň prezident Unie profesionálních zpěváků. Doprovázel je nezávislý operní manažer Richard Kolář.
"Ministr v demisi se domnívá, že nemá mandát zasáhnout tak silně, aby nařídil osamostatnění obou scén. Vyjádřil se však, že koncepci oddělení připraví pro svého nástupce. A zadá také ekonomickou analýzu dopadů sloučení Státní opery Praha a Národního divadla. Pak bude fakticky prokázáno, že sloučení nebylo úsporou, ale naopak razantním navýšením nákladů. Tuto analýzu i s koncepcí rozdělení bude mít k dispozici nový ministr kultury a já doufám, že ať to bude kdokoli, proces takzvané transformace okamžitě zastaví a vrátí," řekla po jednání Kateřina Klasnová, která se situací kolem dvou pražských scén dlouhodobě zabývá. Připomněla, že dokonce stále ještě neexistuje koncepce takzvané transformace, přestože proces slučování započal již exministr Jiří Besser (TOP 09).
Prvním tématem schůzky bylo nedávné odvolání sbormistra Státní opery Tvrtka Karloviče a jeho nahrazení sbormistrem Národního divadla Pavlem Vaňkem, který se tak stal sbormistrem obou scén. "Vedení Národního divadla vůbec neuvedlo žádné umělecké pochybení, jejich jediným důvodem bylo, že Karloviče prostě nechtějí. Přitom Karlovič je považován za vynikajícího sbormistra. A odvolat jej ke konci listopadu v době, kdy připravujeme lednovou premiéru Wagnerova Tannhäusera, je vysoké riziko. Nový sbormistr Vaněk přípravu těžko může zvládnout," varovala ministra Svobodová. Zároveň připomněla, že personální změny se neměly týkat uměleckého souboru. "Ředitel Jan Burian řekl na konci srpna, že v uměleckém provozu se propouštět nebude, snad pouze v administrativě," uvedla členka operního sboru Státní opery.
"Umělce znervózňují i fámy o uzavření Státní opery kvůli rekonstrukci, nemají jistotu, zda sbor nebude zcela rozpuštěn," dodal Richard Rokos. Podle ředitele odboru umění Milana Němečka, který se schůzky také účastnil, je zatím v plánu rekonstruovat budovu Státní opery vždy o prázdninách. "Pokud bychom ale dospěli k tomu, že je výhodnější provést rekonstrukci najednou a budovu uzavřeli, sbor rozpuštěn nebude a bude vystupovat na scénách Stavovského a Národního divadla," ujistil přítomné Němeček. Ten se také hodlá 2. října účastnit z pověření ministra jednání Garanční rady a ptát se na situaci okolo odvolaného sbormistra Karloviče.
Richard Kolář připomněl, že v Národním divadle nyní existují rady dvě. "Jedná se o Radu ND a Garanční radu, přičemž v první je minimum osobností spjatých s divadlem a druhá je složena tak, jako by šlo o Národní divadlo činoherní - není v ní ani jediný operní, ani jediný baletní odborník," řekl Kolář. Ten také upozornil, že dosud nebyly zveřejněny výsledky kontroly hospodaření Národního divadla z roku 2010. "Exministr Besser nám tak dlouho říkal, že kontrola skončila, ale výsledky ještě nebyly zpracovány, až odešel z postu a kontrolní zpráva zřejmě odešla s ním," podotkl Kolář. Balvín přislíbil, že se pokusí ji na svém úřadu najít. 
"Kromě toho, že Národnímu divadlu sloučení scén ekonomicky pomáhá, protože již roky funguje v deficitu, zatímco Státní opera byla téměř finančně samostatná, takže ji sloučení poškodilo, se transformace projevila i v návštěvnosti operní scény. Dovedu si představit, jak těžko se umělcům zpívá, když zřetelně vidí, jak diváků v hledišti ubývá," dodala Klasnová. Na vině je podle Richarda Rokose například jinak nastavený předprodej vstupenek.

(Tisková zpráva)


Share